Min julafton i oz

Som jag nämnde tidigare hade jag ingen som helst jiulkänsla what so ever iår. Jag inser nu såhär i efterhand att jag förknippar julen med kyla, mörker, snö och familjen. Frånvaron av allt detta (jag vet att ni inte hade snö hemma i Sverige, men ändå) bidrog till att årets jul nog blev mitt livs sämsta jul hittills. Jag var inte ledsen eller något sånt, jag menar mer att jag inte ens upplevde att julen var här. Spenderade kvällen med ett gäng sköna (och vissa osköna) människor, men det kändes som vilken annan kväll som helst. Förutom att det var extra jobbigt att veta att min familj var samlad där hemma, tillochmed enda från Irland. Men att avsluta kvällen med att skypea med allesammans gjorde mig så sjukt mycket gladare :)
 
Här borta i oz firar man julafton på helt fel dag, dvs den 25e. Det enda positiva med detta är att man får en extra lucka i chokladkalendern att öppna. Jag och tyskarna Viola och Isabella bestämde oss dock för att fira på den dagen som är naturlig för oss, men aussi-style. Alltså en BBQ den 24e utomhus!
Jag började dagen med att köpa min sista julklapp. Sedan gjorde jag mig iordning och drog hem till Viola för att störa henne i hennes julbakning genom att äta upp resterande deg. Fick ont i magen.
Efter julbak och matförberedelser packade vi med oss allt till en park som ligger precis mellan min lägenhet och Violas hus. Där dukade vi upp med julgran och pynt och drack öl medans vi väntade på resterande kompisar. Jag
 älskar alla dessa parker med offentliga elgrillar.
Fler och fler av våra vänner kom dit. Av en slump råkade samtliga som kom dit vara tyskar, bortsett från mig och en kille. Vi var alltså runt 30 pers. Hatar att umgås med så många tyskar för de ska alltid prata tyska.. och mitt ordförråd är så himla begränsat. Man klarar sig liksom inte så länge med "ich muss pissen". Men i övrigt var det mysigt och kul!
Alla var så himla ambitiösa och hade med sig tomteluvor. Alla förutom jag. Men jag lånade en!
Hade det himla smutt i kortklänning och sandaler till klockan slog natt. Inte bästa julen, men en riktigt fin kväll ändå! Är iallafall väldigt glad att jag fick fira den med mina fina vänner här på andra sidan jordklotet. Längtade hem till familjen lite extra men avslutade ju natten med att prata med allesammans, så jag var nöjd ändå!
 
Hoppas att ni hade en fin jul! <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0