Koalor! Och andra trevliga djur

Igår åkte jag och min kusin på zoo! Jag älskar zoo.
Där fanns sömniga koalor!
Kompiskoalor!
Mammakoalor. Hon bär alltså på två ungar. En på magen och en på ryggen. Supermorsan!
Wallabies. Som satt på sina svansar av en oförklarlig anledning. Det såg kul ut.
En flying fox med en unge på magen. Sjukaste djuret jag har sett. De ser ut som små hundar, fast med stora fladdermusvingar. De hängde för det mesta uppochned och höll om sig med sina vingar, så att de såg ut som små vampyrkoldolmar. Stod och stirrade bra länge på dem. Väldigt fascinerande!
En stirrig koala.
Minipingviner! Sjukt söta!

Utöver dessa såg jag dingos, Tasmanian devils, en krokodil, kängurur, fåglar osv osv. En massa australienska djur helt enkelt. Kanonkul!

Måndag

Jag har en tråkig nyhet för er Hitta Nemo-älskare där ute... Det finns ingen gata här i Sidney som heter Wallaby Way. Vet inte vad jag ska tro längre... Hitta Nemo är en LÖGN! Nemo blev inte tillfångatagen när han modigt nog simmade ut för att nudda satyget. Han blev inte motvilligt transporterad till ett tandläkarkontor i Sidney, placerad i ett lite akvarium för att vänta på sin omskakande död i en plastpåse. HAN SIMMADE ALDRIG IGENOM THE RING OF FIRE! För 42 Wallaby Way FINNS INTE!!!! Bara så ni vet.

Utöver den ovan nämnda besvikelsen så levererar Sidney i övrigt! Jag är för tillfället och hälsar på hos min farbror och hans familj.
Jag bor hos dem med deras lilla ragdoll Panda, som för övrigt är den enda som inte är jättevälkomnande. Hon är lite svårflörtad, men väldigt fin!

En fantastisk sak med den här staden är att det tydligen bor en del singaleser här, så de har singalesiska restauranger och affärer! Vilket är helt vansinnigt underbart för en som älskar singalesisk mat! Maten där är nästan lika god som mammas!

Hittills har jag inte gjort så mycket förutom att äta. Men igår tog min kusin och hennes kille mig in till stan och visade mig Opera Huset och The Harbor Bridge. Vi satte oss och åt mat och drack vin med båda som utsikt. Det var jättefint! Glömde dock kameran så får visa er bilder någon annan gång.

P. Sherman Wallaby way 42 Sidney

Hej på er! Hur mår ni? Känn er fria att skriftligt svara, jag är genuint intresserad! :D

Ligger i mitt fantastiska sovrum på hostlet här i Brisbane. Vi bor i ett tjejrum med 6 bäddar. Av de rum jag har sett hittills här på detta hostel, så är detta det finaste rummet. Det har liksom karaktär! Trivs även ganska bra med rumskompisarna - Leila, och de tre tyskarna Lea, Camilla och Jamie. För att förenkla kommunikationen när det krisar har vi satt upp en lapp på dörren som lyder "JAG MÅSTE [MOST+E] KISSA/BAJSA". Jag och Leila behöver såklart ingen lapp för vi vet redan hur man säger det på tyska.

Såhär ser min säng ut! Texten på väggen är från en låt. Allt här går i ett slags "under vattnet"-tema vilket är himla passande då hostlet heter Yellow Submarine. Jag har helt klart bästa målningen.

Men jag gillar inte staden Brisbane så värst mycket. Den erbjuder liksom ingenting. Att vi i stort sett enbart har hängt på biblioteket säger ju ganska mycket! Däremot har vi ett par vänner här som gör staden lite bättre. Bl.a. våra roomies, men även ett par killar vi träffade på segelsemestern! Vi har vid ett par tillfällen käkat middag hos dem och deras skolkamrater. Men trots härligt fölk känner jag att det är dags att röra mig ifrån den här staden. Heeeeeela vägen till Sidney (därav rubriken (citat från Hitta Nemo))!
Imorgon flyger jag dit och hälsar på min farbror! Dessvärre lämnar jag Leila som ska stanna kvar vilket känns lite synd, men vi ses säkert senare! Om inte annat så ses vi i Sverige ju.

Så ikväll blir det till att packa!

Livet i Brisbane

Hejsan hoppsan! Jag har inte skrivit något på sistone för det har inte hänt något spännande värt att skriva om sen vi kom hit. Vi strosar mest runt och sådär. Vår favoritsyssla är bland annat att hänga på biblioteket här i stan! Här finns det gratis WIFI, fast vi går oftast hit för att läsa böcker.  Det är liksom en göttig atmosfär här!

Har i övrigt ett fint inryck av Brisbane. Har hängt lite med ett par vänner som vi träffade på segelturen som bor strax utanför stan. Och på torsdag kommer Viola hit också! Ska köpa lite mjöl, ägg och mjölk tills dess för då ska vi äta pannkakor!
Hejdå!

Underbara segelsemestern till Whitsundays

Som jag nämnde tidigare så finns det inte mycket att göra i Airlie Beach. "Stan" består av 2 gator och 2 rondeller. Pyttefnaskstad. Anledningen till att man åker dit som turist är i stort sett för att besöka Whitsundays öarna. Och det var ju precis därför vi åkte dit!
Med denna fina pärla och ett härligt crew så åkte vi ut på en 2 dagars segelsemester! Båten heter British Defender och är en gammal racerbåt! När de hissade upp seglet så lutade båten massor!
Hoj hoj kapten! Besättningen bestod av David som var kapten, Justin som var hans segelperson (ja inte tusan vet väl jag vad sånna personer kallas för) och Morgan, vår kock som lagade FANTASTISK mat!
Det är viktig att skydda huden hörrni! Jag har inte bränt mig en enda gång, men man måste vara rädd om sig ändå. Speciellt på båt i och med att man blir utsatt för dubbelt så mycket sol eftersom vattnet reflekterar.
Såhär såg våran segelrutt ut.
Det var inte bara under snorklingen man fick se djuren. Vi såg bland annat den här sötnosen som simmade upp till ytan och sa hej! Och ett par av hans vänner! Men även ett par gigantiska fiskar som vi matade med bröd, och något som såg ut som en haj. Oklart dock om det faktiskt var en haj, det var väldigt mörkt. Tydligen så fanns det riktigt stora hajar som vaknade om nätterna på ett ställe vi stannade till vid. Där fick vi inte bada :D Såg även en delfin! Och detta var bara djuren jag såg från båten! Såg massa fler när jag snorklade.
Dag nummer 2 på British Defender gjorde vi det första stoppet på fastland - Whitsunday Island! MAGISKT ställe! På bild ser ni Whitehaven Beach. Bilderna ger det ingen rättvisa. Har aldrig varit med om något liknande. Stränderna var kritvita, sanden sval, vattnet vackert blått.
Turistbilder var såklart obligatoriska, dock har vi ofta svårt att vara seriösa.
Jag och Leila förvandlades till barn. Sprang runt, lekte, hoppade i vågor. Kanonkul!
Underbart ställe! Är så glad att vi åkte dit!
Lagom till solnedgången var det dags att åka tillbaka till segelbåten för vår sista natt på båten. Denna natt orkade vi vara uppe lite längre än natten tidigare och satt ute och drack Goon under en klar stjärnhimmel. Det var så fruktansvärt vackert att se alla stjärnor! Jag har aldrig sett så många stjärnor på himlen förr! Utan ljuset från byggnader kunde man se varenda en! Magiskt.
Den sista dagen. Såhär låg vi och slappade varenda dag sålänge inte båten tippade för mycket. Det var så himla skönt!
Hela fina gänget!

Hela segelsemestern var underbar! UNDERBAR! Klarade mig dessutom från att bli sjösjuk! Hurra! Dessvärre hade inte alla den turen. Och hur vet jag det? Jo, för jag vaknade av ljudet av kräks i toaletten som låg precis intill min säng. Efter ett par omgångar insåg jag att det var lönlöst att försöka somna om, så strax innan kl 6 gick jag upp och satte mig och läste med en underbar soluppgång som utsikt. Älskar livet här!

The last breakfast

Vi hade en liten tradition hemma i Cairns som innebar pannkaksfrukost varje onsdag! Traditionen var Violas påhitt, och det var även hon som stod för tillagandet.
Förra onsdagen var vår sista dag i Cairns, både för mig, Leila och Viola, och därmed blev det alltså vår sista pancake breakfast. Så himla sorgligt. Det blev såklart bananpannkakor med chokladbitar i.
Bästa traditionen ever! Vi har tillochmed en tillhörande pannkakssång.

Let's rent a car!

En dag hemma i Cairns var jag och Viola lite spontana och hyrde en bil! Leila var dessvärre sjuk, så det fick bli en utflykt för två.
Vi tog oss till Ellis Beach, en strand som låg cirka 30 minuter ifrån hostlet. Det var fantastiskt för dit ut åkte ingen buss, så strander var nästintill tom! Trots att lokalbefolkningen hade springbreak.

Det blåste ganska mycket den dagen så det var ganska vågigt! YAAAY!

Efter ett par timmar åkte vi tilbaka till hostlet och hämtade vår kompis Tom. Sedan bar det av till en annan strand som heter Yorkeys Knob. Där fick man inte röka hundar eller alkohol mellan flaggorna, men vågorna var åtminstone större! Det var kul!

Framme!

Godmorgon på er! Eller godnatt för er i Sverige. Vi har precis checkat in här i Brisbane. Bussresan gick förvånansvärt smidigt! Började resan med att se på film med Viola, sedan efter 2 timmars resande så vinkade vi ännu en gång hejdå till Viola som skulle hälsa på vänner i Mackay. Då återstod bara 17 timmar av resan mot Brisbane! Spenderade de kommande 9 timmarna åt att läsa och passade på att kissa och äta när vi gjorde längre uppehåll. Resten av tiden läste jag, lyssnade på musik och sov. Är så glad att det inte var alldeles för jobbigt! Jag menar 19 timmar på buss. Det är sjukt! Väl framme känns det knäppt, är inte van vid att vara i en större stad. Här finns massa byggnader istället för palmer och stränder! Inte alls vad jag är van vid. Ska passa på att sova lite nu. Nu vet ni iallafall att jag är framme. Hörs snart :)

Mot Brisbane!

Jag ska visa er bilder från vår fantastiska segelsemester snart, det kruxiga är att jag måste ha tillgång till en dator för att ladda upp bilder, för jag har inga på mobilen att visa er. Vilket jag visserligen har, men jag har inte tillgång till wifi. Men inom en snar framtid ska jag visa er lite mer! Jag sitter nu vid hostlet Backpackers by the bay (fantastiskt hostel) och väntar på att ta mig ner till bussen som ska ta mig till Brisbane! Resan kommer ta hela skräckinjagande 19 timmar. Ser inte fram emot det. Verkligen inte :( bussen åker kl 11 idag och vi är framme kl 6 imorgonbitti, och då måste vi hitta till vårt nya boende. Kommer bli två jobbiga dagar. Hör av mig när jag är framme i mitt nya hem och har sträckt ut mina ben! Puss på er gobullar

Airlie Beach och skithostel

Hej! Nu är vi i Airlie Beach! Vi kom hit igår på förmiddagen och gick direkt till hostlet som vi redan hade bokat innan vi åkte. Fy alltså, vi är så jäkla besvikna. Det känns så himla opersonligt här, och DYRT! Allt känns lite trist här, men det kan nog bero på att vi har "hemlängtan". Till vårt fina Calypso i Cairns.
Men vi kom överrens om att vi måste sluta jämföra allt med Calypso och Cairns för ingenting kommer helt enkelt vara lika bra!
Med det sagt gick vi till ett annat hostel vi hört gott om och bokade en natts boende till efter segelturen.

Nu har vi packat för seglingen, ska strax checka ut från skithostlet, dra ut och käka något, och sedan hämta Viola! Woop! Sedan bär det av till Whitsunday's!!! YAAAAAY!
Blir som sagt borta i två dagar, och är tveksam över täckningen där ute i det stora blå, så om inte annat så hörs vi på söndag när jag kommer hem! Blubb blubb!

Goodbye Cairns!

Idag är det exakt 4 veckor sedan vi åkte hit till Australien. FYRA VECKOR! En hel månad! Så himla sjukt! Vi åkte hit till Cairns utan några som helst planer om hur länge vi skulle stanna.
Anledningen till att vi ens har stannat så här länge är tack vare stället vi har bott på. Vi bokade detta hostel tack vare att Leila har en kompis som tipsade oss om detta ställe då hon året innan själv hade bott där. Väl hemma i Sverige bokade vi våra första nätter här på Calypso, vem hade kunnat tro att vi skulle spendera en hel månad här? Hihi hurra! Här har vi träffat FANTASTISKA människor som jag kommer minnas genom hela livet! Vänner för livet liksom, som jag förhoppningsvis kommer träffa igen!

Dock har Cairns inte så mycket mer att erbjuda utöver det vi redan har gjort här. Så nu är det dags att börja röra oss neråt längs kusten. Inatt sätter vi oss på bussen för en 11 timmar lång (!!!!!!!!!) resa till Airlie Beach. Där kommer vi bo en natt, sedan kommer Viola (som åkte på andra äventyr för några dagar) att möta oss där för att sedan hänga med oss på en 2 dagars segeltur till Whitsundays! Kanonkul! Önskar bara att jag kunde packa med mig fina Calypsofamiljen med mig föralltid.