jul

Iår (oj, förra året!) firade jag julafton i Dalarna hos min äldsta syster. En vecka innan jul kom min andra syster hem till Stockholm från Dublin och då blev det lussebullsbakning för hela slanten. 
Jag gjorde en annorlunda variant som jag aldrig gjort förut men som jag förmodligen hädanefter kommer göra varenda gång. Jag bakade vanlig lussedeg, kavlade ut den och smetade på kanelfyllning som man brukar ha till kanelbullar (smör, socker och kanel). Rullade ihop degen och skar den i massa snäckor, precis som kanelbullar också! Det blev suuuuupergott! 
 
Två dagar innan julafton åkte vi till Falun. Det hade blivit något fel med bokningen så tågen var överbokade vilket resulterade i för lite sittplatser. Vi hamnade på golvet vid utgången, men det gjorde ingenting alls. Vi hade hur mysigt och kul som helst! Jag dog bakisdöden och Tharanga hade högläsning ur en töntig bok. Roligaste tågresan ever.
 
Dagen innan åkte mamma dit i förväg för att hon var tvungen att åka tillbaka till Stockholm och jobba över jul. Vi satt och pratade och mös och saknade min tredje syster som firade jul på annat håll.
 
Jag gjorde hemmagjorda snaps i julklapp som blev himla fina. Har ingen aning om hur de smakade dock men fick höra att de var goda. Fina var de iallafall. Bilderna ger dem ingen rättvisa alls.
 
Självaste julafton var lugn och skön. Jag åt helt sinnessjukt mycket god mat och mös med mina systrar. Men hur lugn och hur skön julen än är så är den otroligt utmattande också och jag är ganska glad över att den är slut. 
Det var en fin jul, men det var även den sorgligaste och mest ensamma julen hittills, trots att jag var bland massa fina människor. Men det är väl ungefär så hela första året utan honom kommer att kännas.

Kommentarer
Postat av: Tharanga

Den bästa tågresan i mannaminne!

2013-01-10 @ 21:48:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0